Dievišķās uguns refleksija uz Lauvas – Ūdensvīra ass

Drukāt PDF
Rejs Grass

Lai to attēlotu, vajadzētu tūkstoš vārdus, jūs teiksiet. Kad man jautāja par galveno ideju projektā, ko esmu veltījis Lauvas – Ūdensvīra asij, es momentā atcerējos kādu attēlu:

Divi vai trīs bērni rotaļājas smilšu kastē, laimīgi un dzīvespriecīgi smejas un trallina, bet tajā laikā ap šo idilles vietu riņķo baltos halātos tērpti zinātnieki un rūpīgi novēro un pieraksta katru kustību, lai izpētītu rotaļas raksturu

Tāpat kā visos attēlos un simbolos, arī šajos teikumos slēpjas vairāki zemteksti. Šāda iemesla dēļ šī epizode kalpo kā labs izejas punkts, lai pievērstos dažām no daudzajām tēmām, kas saistītas ar Lauvas – Ūdensvīra polaritāti. Es ceru, ka palīdzēšu saprast, ka šī zodiakālā polaritāte svarīga ne tikai tādēļ, lai izprastu mūsu personiskos horoskopus, bet galvenokārt, lai tā kļūtu par atslēgtu vēsturiska perioda nozīmes izpratnei, jo mēs ienākam izdaudzinātajā Ūdensvīra laikmetā.


Uguns un Gaisa deja

 

Ar ko sāksim, mēģinot izprast šo polaritāti? Viens no paņēmieniem – saistīt elementa simboliku ar šīm pazīmēm: Lauva pārstāv uguns principu, bet Ūdensvīrs – gaisa principu.

Sākumā pievērsīsimies ugunij. No visiem elementiem šis ir tas, kurš visvairāk asociējas ar dzīvības vitalitāti. Tāpat kā bērni, kuri izskrien rotaļu laukumā, Lauvas uguns izsaka tīrās „pieredzes” principus, kas attiecas uz šo zīmi. Garīgā nozīmē Lauva izsaka drosmi, entuziasmu, pat spontānu apziņas skaidrību. Budisti saka: „Spontānums – tā ir Budas pazīme”. Lauva iemieso šo stihisko, rotaļīgo izpratni tās visdinamiskākajā, fiksētajā būtības kompresijā un noslīpē to līdz dimanta mirdzumam. Sliktākā nozīmē šis princips var izpausties kā egoisms vai nespēja objektīvi novērtēt perspektīvu.

Pretējā pusē Ūdensvīrs pārstāv gaisa principu – elementu, kas vairāk saistīts ar racionālisma, domāšanas principu. Tāpat kā zinātnieki bērnu rotaļu laukuma malās, gaiss atrodas visur aktīvajā zonā, lai labāk visu novērotu, izprastu un sistemātiski saistītu ar citām idejām un sistēmām. Atšķirībā no uguns tīrās būtības principa, gaiss izsaka izpratnes principu. Labākajā nozīmē Ūdensvīra gaiss piešķir objektivitāti un uztveres spējas, apķērību, kas nepieciešama lēmumu pieņemšanā, plānošanā un skaidrā komunikācijā. Sliktākajā nozīmē Ūdensvīra gaiss var norobežoties, „atdzist”, atteikties no tiešas pieredzes, zaudēt emocionālu kontaktu ar īstenību.

Bet kā tieši šie atšķirīgie tēli mijiedarbojas savā starpā? Klasiskā astroloģija mums vēsta, ka uguns un gaiss ir komplementāri, - viens otru papildina un baro simboliskā veidā; bet, kā mēs drīz redzēsim, patiesībā viss ir daudz sarežģītāk

Cilvēka/grupas mijiedarbība

Kā mēs, kā individualitātes, saskaņojam savas vajadzības vai uzvedību ar grupas vajadzībām vai uzvedību? Cik harmoniski grupa ietekmē mūsu personīgo dzīvi? Tās ir tikai dažas sakarības, runājot par šo zodiakālo polaritāti. No vienas puses – Lauva uztur vadības principu, spīd visu priekšā ar savu unikalitāti. No otras puses – Ūdensvīrs ir tipisks vīrietis vai sieviete, kas saplūst ar masām. Tādēļ politiskā astroloģija Lauvu saista ar monarhijas vai teokrātijas valdību, kur vara koncentrējas vienā karaliskā vai reliģiskā figūrā, tajā laikā, kad Ūdensvīrs attiecas uz demokrātiju un tautas varu. Īsāk sakot, Lauva pārvalda no augšas, bet Ūdensvīrs - no apakšas.

Vienmēr, kad šī zodiakālā polaritāte skaidri redzama kādā horoskopā, šis cilvēks bieži sevi apliecina ar personisko vērtību integrēšanu kolektīvā. Ar akcentētu Lauvu cilvēks var tiekties pēc līdera vai sociāla vadītāja pozīcijas; ja stiprāks Ūdensvīrs, cilvēks var justies saistīts ar grupu, ar tautu.

Reizēm iesaistītās mājas var kļūt par noteicošo faktoru virzienam, ko izvēlēsies cilvēks. Piemēram, sievietes horoskops, kurai Lauvā (1.māja) vairākas planētas un vairākas arī Ūdensvīrā (7.māja). Visu savu dzīvi viņa sevi apliecināja kā populārs, ieinteresēts orators, kurš runā ar tūkstošiem cilvēku. Ar spēcīgo Lauvu 1. mājā viņa mīlēja spēlēt zvaigznes lomu. Cits piemērs: cilvēkam horoskopā faktiski tās pašas planētas, tais pašās zīmēs, tikai perēji izvietotas mājas – Lauva 7.mājā, Ūdensvīrs – 1.mājā. Viņam šī polaritāte izpaudās kā nepārvarama tieksme semināru apmeklēšanai, kurus vada populāri cilvēki un kā solidarizēšanās ar masām, nevis kā tieksme pēc zvaigznes lomas.

Globālā mērogā planetāras konfigurācijas starp šīm zīmēm bieži pavada vēsturiski notikumi, kuri dramatizē grupas/cilvēka dinamiku masās. Kad Lauva dominēja, mēs varējām vērot notikumus, kuros priekšplānā izvirzījās atsevišķi vadītāji vai nācijas, lai ietekmētu lielas cilvēku masas – vai nu konstruktīvi, vai iznīcinoši. Kā viens no aktuāliem diskutabliem momentiem, pagājušā gada augusta aptumsums ar Mēness un Saules konjunkciju Lauvā, opozīcijā ar planētām Ūdensvīrā. Īsāk sakot –dominēja Lauva. Tieši pilna aptumsuma dienā Čikāgā viena no lielākajām pasaules lidostām - Oharas lidosta tika slēgta uz diezgan ilgu laiku sakarā ar viena cilvēka bēgšanas mēģinājumu, lai izvairītos no caurlaides kontrolpunkta. Kā pēc tam vakarā teica kāds televīzijas komentētājs, „šis incidents parāda, kā viens cilvēks spēj sagraut veselu sistēmu”.

No otras puses – izteiksmīgs piemērs, kā kolektīvs var ietekmēt viena cilvēka vai līdera dzīvi – 1991.gada Gulfas karš. Zīmīgākais ārējo planētu aspekts – Saturns Ūdensvīrā opozīcijā ar Jupiteru Lauvā. (Karš turpinājās no 1991.gada janvāra vidus līdz aprīļa sākumam; Saturna – Jupitera opozīcija turpinājās precīzi līdz 15 martam). Šī spēcīgā dinamika spilgti atspoguļojās Džordža Buša aktivitātēs, kas saistās ar sekojošu konfliktu: Dž. Bušs un viņa nāciju koalīcija (Saturns Ūdensvīrā) kopīgi noteica ekspansijas robežas atkritējam karalim Sadamam Huseinam (Jupiters Lauvā). Kā satriecošu vēsturisku sinhronu piemēru šo gadījumu var salīdzināt ar citu notikumu, kas pievērsa sabiedrības uzmanību tieši tajā pašā laikā: tas bija Rodnija Kinga incidents, kurš kļuva zināms marta beigās. Gandrīz identiskā veidā, kā Apvienotās Nācijas ietekmēja Huseinu, kāds incidents saistījās ar vairākiem Losandželosas policistiem, kuri piekāva vientuļu motobraucēju, ar iesauku „Kings”.

Ūdensvīra vecumam lēnām pieaugot, mēs jau vērojam vecās monarhijas eroziju un tās nomainīšanos ar demokrātiskām valdības formām. Daudzos no šiem gadījumiem mēs varam atrast sakarības arī ar spēcīgām konfigurācijām Lauvā un Ūdensvīrā. Kā klasisku piemēru var nosaukt Franču Revolūcijas galvenos notikumus tandēmā ar spēcīgiem astroloģiskiem aspektiem starp Ūdensvīru un Lauvu. (galvenokārt koncentrējoties ap Urāna – Plutona perioda opozīciju)1. Šai pašai tendencei katrs var atrast mūsdienīgāku izpausmi, kā, piemēram, pēdējo gadu mēdiju agresija autortiesību jautājumā. Kā galveno te var minēt piemēru, ko ievēroju sakarā ar Princeses Diānas traģisko nāvi 1997. gadā. Klausoties ziņas par viņas fatālo nelaimes gadījumu laikā, kad viņu vajāja paparaci, es teicu personām, kuras atradās man blakus, ka būtu jāskatās, vai nav kāda opozīcija starp Lauvu un Ūdensvīru nelaimes gadījuma laikā. (Lauva – varas un Ūdensvīrs – masu mediju ziņas). „Faktiski tā varētu būt, ja izrādītos, ka Mēness atrodas Lauvā, jo princese Diāna simbolizē titulētu sievieti”- es teicu. Lūk, apskatiet 1997. gada 31. augusta horoskopu (12.25; Parīze, Francija), - ir tieši tā kā es domāju – Mēness Lauvā opozīcijā pret planētām Ūdensvīrā.

Slava – konfidence

Princeses Diānas dzīve un nāve – abas – piesaista uzmanību Lauvas – Ūdensvīra ass citai mūsdienu izpausmei, tas ir - neparastam popularitātes fenomenam. Kā jau iepriekš teikts, Lauva – zīme, ko parasti saista ar sabiedrības „zvaigznēm”, - un atbilstoša zīme, jo tā ir vienīgā zīme, kuru pārvalda faktiskā zvaigzne, nevis planetārais ķermenis. Agrākos laikos mūsu pasaules zvaigznes bija vienīgi vienas vai otras grupas politiskie vai reliģiskie līderi. Ar mūsdienu telekomunikāciju un kultūras attīstību mēs apliecinām jauno slavenību demokratizāciju, iespēju parastiem cilvēkiem kļūt redzamiem un plaši pazīstamiem. Teorētiski mūsdienās gandrīz katrs var kļūt ar kaut ko ievērojams, panākt „piecpadsmit minūšu popularitāti”. „Dievišķība ir pieejama”- jūs varētu teikt.

Taču šīm jaunajām iespējām, ko nodrošina masu komunikācijas līdzekļi un televīzija, ir sava cena. Katrai personai ir kļuvusi pieejama pasaules vizuālā un audiālā informācija, tāpat kā pasaulei ir lielāka iespēja piekļūt mūsu privātajai dzīvei – informācijai par mūsu izdevumiem - ar kredītkaršu palīdzību, mūsu komunikācijai, kas notiek ar telefonu un interneta starpniecību un pat mūsu uzvedībai sabiedriskās vietās – ar novērošanas kamerām un satelītu palīdzību. Piemēram, tāda filma kā „Valsta ienaidnieks” vai Trumena šovs parāda šīs attīstības negatīvo pusi. Bet diezin vai mums jāpievēršas beletristikai, lai atrastu mūsdienu attīstības problēmas – palūkojieties uz dīvaino gadījumu ar Moniku Levinsku!

Bez paskaidrojuma, kā pilnīgi slepena informācija varēja nonākt starptautiskās uzmanības lokā, Monikas Leviskas skandāls parādīja, kā ļoti privātas kāda cilvēka dzīves detaļas var kļūt redzamas visai pasaulei –( notraipīts apģērbs, cigāri utt.) Ir labi zināms, ka viņi abi – Klintons un Levinska ir Lauvas pēc horoskopa ar pārsteidzoši līdzīgu horoskopa struktūru; tas, kas zināms mazāk – tas ir - cik plaši šis incidents izgāja ārpus sakara ar aspektiem, ko uzkurināja Ūdensvīrs visu šo skandāla gadu. Īpaši publikas uzmanību skandāls piesaistīja sākumā, tieši stelliuma dienā Ūdensvīrā, kā spēriens 1998.g. 20. janvārī iedarbojās precīzā Marsa – Jupitera konjunkcija (Ūdensvīrā). Ar pulksteņa precizitāti skandāls beidzās gadu vēlāk ar nākošo mažora konfigurāciju Ūdensvīrā, ar saules aptumsumu 1999.gada februārī.  Arī te mēs redzam, ka Lauvas – Ūdensvīra polaritāte strādā tāpat kā opozīcijas terminos starp globāliem aspektiem un personiskām planētām. Kaut kādā ziņā sāpīgā pieredze ar Princesi Diānu, Levinsku un Klintonu vienkārši parāda izaicinājumu, ar kuru mums lielākā vai mazākā mērā jāsaskaras, jo mūsu privātā dzīve arvien vairāk savijas ar kolektīvo.

Radošais potenciāls

Vēl viena Ūdensvīra – Lauvas ass izpausme ietekme uz mūsu radošo potenciālu. Lauva vienā pusē – mūsu personiskā radošā potenciāla jēdziens – piemēram vientuļš mākslinieks glezno savā darbnīcā vai mūziķis komponē skaņdarbu. No otras puses Ūdensvīrs – ietekmē visus grupas radošā potenciāla veidus, lai savienotu cilvēku radošās enerģijas vienā projektā. Kā mūsdienu piemēru var minēt parastu filmas uzņemšanu, kur simtiem cilvēku apvieno enerģiju vienas filmas radīšanā.

Protams, reālajā praksē jēdziens „grupas radošais potenciāls” var būt abpusēji ass zobens. Labākajās izpausmēs tas dod spīdošu grupas darbu, kā filma „Krustēvs” vai populāra mūziķu grupa Bītli. Pēc manām domām, labākais Ūdensvīra grupas radošais ieguvums ir amerikāņu mākslas formas, džezs. Atšķirībā no Zivs laikmeta, kur mākslas forma vairāk līdzinājās Gregoriāņu korim, kur indivīda radošais potenciāls lielā mērā attiecās uz augstākiem ideāliem, džeza orķestrī novērtē grupas sadarbību, nenoliedzot katra locekļa individuālo radošo potenciālu. Tā joprojām ir tematiska struktūra, taču nu jau zaudējusi pietiekoši, lai ļautu izpausties personības brīvībai – veidā, kas it kā līdzinās ASV politiskajai struktūrai. Tehnoloģiju līmenī Ūdensvīra laikmeta pionieris Tomass Edisons iesāka šādu (kā džezs) unikālas vides radīšanas pieeju un to attīstīja, kurš redzēja, kā apvienot grupas spēkus jaunu izgudrojumu radīšanā.

Sliktākajā nozīmē grupas radošo potenciālu var iedomāties kā bezpersonisku birokrātiju vai „bišu stropa” sabiedrību, kur individuālo jaunradi nomāc kolektīvā mašinērija.

Nav tālu jāmeklē, lai atrastu mūsdienīgus piemērus, kur personības radošo potenci ierobežo korporācija vai „akcionāru īpašuma tiesības”. Mūsdienās neatkarīgie mākslinieki jūtas kā situācijā pēc „Fausta līguma”, viņu idejas gūst panākumus apmierinot veselu mārketinga konsultantu, iestāžu birokrātu armiju un, lai savus darbus varētu pārdot, izpētot skatītāju auditoriju.

Dažiem var likties, ka tas ir drūms scenārijs, taču ir iemesls cerībām. Nav apšaubāms, ka pasaulē šajā laikā radušās dažādas grupas, mēs tāpat saprotam, ka iespaidīgi mākslas darbi tā vai citādi vienalga „uzpeldēs”, - labas grāmatas, filmas, mūzika – pēdējos gados turpinās šādu darbu parādīšanās pasaules tirgū. Arī internets ir devis jaunas iespējas, ļaujot neatkarīgajiem māksliniekiem izmantot mūsdienu telekomunikāciju tehnoloģijas, lai parādītu savus darbus starptautiskai auditorijai, tādā veidā izvairoties no korporācijas ierobežojumiem. Tomēr pat tādās korporatīvās struktūrās šai jaunajai ietekmei, ko mēs nosaucām par „džezu”, šodien arvien vairāk pieaug ietekme uz dažāda veida komercdarbības stilu, - sākot, piemēram, ar zemākā un vidējā līmeņa ierēdņiem. Tāpat varētu norādīt uz daudzu „smadzeņu centru” un radošo grupu straujo pieaugumu tik plašā nozīmju spektrā kā reliģija, politika, zinātne, ar tik potenciāli tāliem mērķiem, kuri varētu arī neplānoti mainīt mūsu dzīvi. Pārfrazējot Marku Tvenu, varētu teikt, ka ziņa par mūsdienu radošā potenciāla apsīkumu varbūt tiešām ir stipri pārspīlēta.

Prieks

Tuvs radošās potences radinieks mūsu sarakstā ir prieka jēdziens, ar kuru katrs no Lauvas – Ūdensvīra polaritātes locekļiem ietekmē šo jomu savā unikālā veidā. Piemēram Lauva pārvalda vairāk personiska tipa prieku, pieaugušo romantiskas jūtas vai bērnu jautrību rotaļu laukumiņā, ko pieminējām sākumā. Ūdensvīrs atšķiras ar to, ka pārvalda grupas prieku, iesaista uzreiz daudzus cilvēkus, piemēram, Disnejlenda. Tādā vidē cilvēku grupas apvienojas un dodas kosmosā vai riskē doties džungļos un piedzīvot asas izjūtas, kad parādās elektroniskie dinozauri. Iespējams, ka mūsdienās visizplatītākā Ūdensvīra prieka forma ir masu izklaide ar televīzijas šovu, filmu un radio palīdzību. Visā pasaulē miljardi cilvēku ar televīzijas starpniecību tagad vienlaicīgi var baudīt jebkuru izrādi utt.

Vēl daži svarīgi Ūdensvīra ietekmes elementi, kas saistīti ar prieku, saistās ar tehnoloģijām, kā, piemēram, videospēles, virtuālā pasaule un pat speciālas interneta sarunu vietas – čats. Arī tas norāda uz garīgām aktivitātēm, ko piedēvē Ūdensvīram. Kā īpašu piemēru mēģiniet iztēloties astrofiziķu tikšanos internetā, kuri apmainās ar jokiem par Lielo Unifikācijas Teoriju. Atšķirībā no Lauvas tiešās darbības, Ūdensvīra izklaide satur elementus, kuri tā vai citādi distancējas no pieredzes centra. Tāpat kā mūsu zinātnieki rotaļu laukuma malā, tipisks televīzijas skatītājs darbību uztver pastarpināti un netieši, kā skatītājs, nevis kā izpildītājs. Un pieminēsim bezpersonisko momentu: parastu televīzijas raidījumu, tos pašus notikumus vienlaicīgi bezdarbīgi sēžot skatās miljoni televīzijas skatītāju, tajā pašā laikā katrs no tiem ir atsevišķi, no citiem šķirts. Pilnīgi iespējams, ka Ūdensvīra Laikmets piesaka laiku, kad mēs visi „būsim kā viens”, kaut gan tas var īstenoties ar daudz lielāku tehnoloģisku attīstību, nekā mēs no tā sagaidām.

Nejaušība – veiksme

Klasiskajā astroloģijā azartspēles pieņemts attiecināt uz 5. horoskopa māju (māja, protams, saistīta ar Lauvu)2; pēc manām domām, te slēpjas dziļi slēpta patiesība. Kāpēc? Tāpēc, ka papildus tam, lai kļūtu par spēles vai prieka formu, azartspēles – tāpat kā vairums citu jomu, ko mēs pētījām – saistās ar zināmu veiksmes un nejaušības momentu. Vienalga, vai mēs runājam par mīlestību, jaunradi, idejām vai dzimstību, katrā gadījumā mēs domājam arī kaut ko dabīgi neparedzamu un stihisku. Bērna plānošana vai piedzimšana, piemēram, ir viens no dzīves lielākajiem izaicinājumiem, ne tikai tāpēc, ka grūtniecība var neiestāties, bet arī tāpēc, ka neviens nezina, kas par bērnu ieradīsies šajā pasaulē.

Tādas sakritības kā šī paver logu uz Lauvas un 5. mājas dziļāku izpratni. Tur, kur spontanitāte izpaužas visās minētajās jomās, var redzēt brīvi plūstošu savas iekšējās būtības dziļākās apziņas refleksiju, kur enerģija attīstās instinktīvi un brīvi, loģikas un aprēķina neietekmēta. Spēles vai jaunrades momentos mēs priecājamies par šo dievišķo radošo dzirksti, dažreiz pat izmantojam šos refleksus oriģinālu apzīmējumu radīšanai, aprakstot parastas lietas. Analoģiski azartspēles rodas no līdzīga dievišķa impulsa, tikai deformētu un mantkārīgu iemeslu dēļ.

Kā gan šis veiksmes princips izpaužas pretējā zīmē – Ūdensvīrā? Pirmkārt, tas skar azartspēļu biznesu, nerunājot jau par veiksmi tehnoloģiju un sabiedriskās jomās. Pilnīgs kontrasts tradicionālai dažu cilvēku kauliņu spēlei ir trokšņainais amfiteātris, kur tūkstošiem cilvēku spēlē elektroniskos spēļu automātus. Par mūsdienu pielūgsmes vietu kļūst tādas vietas kā Lasvegasas vai Atlantikas kazino, kur pilnīgi citi dievi tiek pielūgti cerībā uz laimīgu likteni. Iepriekš pieminētais salīdzinājums ar džeza orķestri pat varētu noderēt kā Ūdensvīra ietekmes veiksmes izpausme, jo tas pamatojas uz grupas improvizāciju, radošu formu, kura pamato atbildi par katra brīža neprognozējamību.

Tāda vide kā Disnejlenda vai Lasvegasa arī skaidri norāda Ūdensvīra ietekmi uz iespējām, kopīgām interesēm ar neparedzamā kontrolēšanu. Disnejlendas lunaparkā inženieri un projektētāji, piemēram, veic darbus, kuri tradicionāli paredz milzīgu riska momentu un stingri jākontrolē. Labāk sagādāt vienu piedzīvojumu ar iekšējām trīsām un baudu– taču bez juceklīgā haosa un neziņas. Tā vietā, lai riskētu ar dzīvību, dodoties safari plēsīgu dzīvnieku medībās, tagad var izmantot tādu pašu modelētu drošu medību versiju elektroniski vadāmā automobilī. (Ironija, vai ne? - Disnejlenda un Lasvegasa, atrazdamās morāles skalas pretējos polos, galu galā vienalga kļūst nešķiramas!)

Kaut arī dzimstība vienmēr bijusi viena no visneprognozējamākajām dzīves parādībām, zinātnieki ir izpētījuši, kā arī šeit ar zinātnes progresu apaugļošanā un gēnu inženierijā samazināt nejaušības iespēju. Satriecošā filma „Barjera” parāda ainu, kas skaisti ilustrē šo dilemmu: darbība notiek nākotnē kādā nenosauktā vietā, pāris ierodas klīnikā, lai konsultētos ar kompānijas advokātu par sava nākamā bērna īpatnību saplānošanu. Advokāts viņus mēģina pārliecināt, ka jāizvēlas katra nākamā bērna īpašība, taču viņi paliek pie sava un uzdod jautājumu, vai nebūtu jāpaļaujas uz veiksmi un jāsagaida pārsteigums? Advokāts pretojas, nevarēdams saprast, kāpēc cilvēki vēlas paļauties uz veiksmi kaut vai par kādu procesa daļu. Mūsu nākotnes Ūdensvīra sabiedrība gandrīz tādā pašā veidā varbūt centīsies cik vien iespējams kontrolēt nekontrolējamas lietas, īsāk sakot – izmantos iespējas.

Tādā pašā veidā arhetipa polaritāte pamato arī veiksmi mūsdienu zinātnieku darbā, atklājot dažāda veida likumsakarības. Sakarā ar to, pēdējā gadsimta laikā, mēģinot atklāt slēpto dzīves haosa nozīmi, ir radušās jaunas disciplīnas. Tās ir statistiskā analīze, sistēmteorija, kvantu fizika un tās „varbūtības” teorija, revolucionārā jaunā „Haosa teorijas” zinātne un sinhronu parādību pētniecība. Piemēram, paskatieties uz Haosa zinātni. Zinātnieki apgalvo, ka rūpīgi novērojot sarežģītas parādības, par kurām iepriekš domāja kā par sagadīšanos, nejaušību (gāzes molekulas, kas pārvietojas telpā, automobilisti uz šosejas uc.), var saskatīt slēptas likumsakarības, kas vada šīs struktūras.

Personu horoskopos svarīgi aspekti, kas saistīti ar Lauvas – Ūdensvīra zīmēm, reizēm norāda uz cenšanos sasniegt līdzsvaru starp personisko stihiskumu un sociālajiem ierobežojumiem. To konstruktīvā veidā, protams, mūsu kolektīvie uzvedības kodeksi ievirza vai pat ierobežo mūsu mežonīgos un karstos impulsus, liek kļūt civilizētiem. Taču mēz zinām, ka tie paši kodeksi var kļūt arī par cilpu, kas noslāpē vitalitāti. Ekscentriskā, drosmīgā Vorena Bītija komēdija ar politisku piegaršu ”Bulvorks” ir novērtējama kā spīdošs komentārs attiecībā uz nevaldāmās vitalitātes (Lauva – uguns) un nelokāmās sabiedrības vienošanās (Ūdensvīrs un saspringts aspekts) duālismu. Darbība koncentrējas ap ilūzijas zaudējušo senatoru, kurš, kļuvis par skrūvīti politiskajā mašinērijā, ir spiests pēc neticamas apstākļu sagadīšanās atbrīvoties no sabiedrības piešķirtās lomas un dzīvot diezgan stihiskā stilā, komunicējot ar repa dziesmu palīdzību. Bītijs (uguns zīme) uzsver šo zemteksta galveno līniju, uztic to melnādainam cilvēkam, kurš atgriežas ielās un kļūst par katrā no mums snaudošā uguns principa zvanu: ”Tev jākļūst par garu, tu neesi nekāds spoks!

Vienas otras dinamiskas īpatnības dēļ, kas raksturīga visām opozīcijām, var spriest par cilvēkiem, kuri pulcējas ap vienu personu, un atspoguļo šīs opozīcijas pretējās puses. Piemēram, cilvēki ar stipru Lauvu – Ūdensvīru pastāvīgi var būt stihiski, patvaļīgi, tajā pašā laikā kad partneri paliek ļoti racionāli un objektīvi – vai otrādi.

Viens un visi

Vēl kāda metafora, kas var palīdzēt izskaidrot atšķirības starp Lauvu un Ūdensvīru, pieder medicīniskās astroloģijas jomai. Tradicionāli Lauva asociējas ar sirdi, bet Ūdensvīrs ar asins plūsmu organismā artērijās. Simboliski šī bioloģiskā saistība satur izskaidrojumu svarīgiem procesiem, kuri atrodas šo divu zīmju pamatā. Īsi sakot – Lauva – centralizācijas princips, bet Ūdensvīrs – decentralizācijas princips.

Šīs enerģijas palīdz izskaidrot vairākas apskatāmas jomas. Piemēram, kad sakām, ka Lauva pārvalda monarhijas valdību, mēs saprotam, ka tas ir tāpēc, ka monarhija centralizē valsts varu vienā karalī vai karalienē, kurš kļūst par valsts „sirdi”; atšķirībā no minētā, demokrātija decentralizē varu sabiedrības vistālākajos virzienos, tas ir – līdz parastiem cilvēkiem. Ņemot vērā, ka Lauva – viena princips, Ūdensvīrs ir daudzu princips. Vai arī iedomājieties šādu vizuālu analoģiju: Lauvu var salīdzināt ar tīru, baltu gaismas staru, bet Ūdensvīgs ir gaisma, kura iziet caur prizmu un sadalās daudzkrāsainā staru kūlī. Tātad, Lauva ir monolīts un koncentrēts, bet Ūdensvīrs ir kā kaleidoskops ar akcentu uz daudzveidību.

Tādā izpratnes aspektā nav grūti saprast, kāpēc Ūdensvīrs simboliski saistīts ar sistēmām, tīkliem, ar visu veidu asociācijām. Globālā mērogā tas uzvedina uz domām, ka nākošā Ēra būs dažādu veidu politisku, sociālu vai tehnoloģisku sarežģītu savienību un tīklu sistēma sistēmas robežās. Mēs par varam saskatīt Ūdensvīra multiperspektīvās īpašības tādos mūsdienu notikumos kā postmodernisms, ar tā tradicionālo Patiesības saskaldīšanu daudzās patiesībās un pasaules uzskatos, bet tas jau ir cits stāsts.

Kad tāda vienība kā Lauva pievienojas Ūdensvīram, izveidojas liela radoša sistēma vai dažādu elementu apvienošanās vienā sistēmā. Piemēram, ANO, kur kopīgu interešu vadītas apvienojas daudzas valstis.

Personisku horoskopu līmenī šī ass bieži uzsvērta filozofu un domātāju kartēs, norāda uz spēju sintezēt dažādas idejas un intelektuālas sistēmas paradigmas robežās. Piemēram, tādi bija H. Blavatska (12.augusts 1831.g.) un psihosintēzes pamatlicējs R. Asadžioli (27 februāris 1888). Viņi piedāvāja jaunas idejas vai tradicionālu ideju jaunus variantus.

Lauva un Ūdensvīrs čakru sistēmā

Domāju, ka šajā zodiaka polaritātē iespējams atklāt arvien dziļāku nozīmi, izpētot, kur tās atrodas jogas čakru sistēmas kontekstā.  Citos savos rakstos un grāmatās3 esmu apskatījis Rietumu un Austrumu ezotēriskas tēmas, piedāvājis sakarības starp astroloģiskiem simboliem un čakru psihogarīgo sistēmu. Saskaņā ar augstākminēto, Lauva saistīts ar „trešo aci” (Ajna chakra), bet Ūdensvīrs attiecas uz vienu „saknes” čakras pusi (Muladharu).

Atbilstoši parādās jaunas šīs savienības izpratnes. Piemērām, ar Lauvu tradicionāli asociējas radošais potenciāls, prieks, stihiskums vai centralizācija, kas atbalsojas kā pieres garīgā centra rezonanse, ko parasti apraksta kā radošu, neparastu apziņu. No otras puses, zinātniska Ūdensvīra atšķiršana iegūst jaunu nozīmi, kad apskatām to attiecībā pret čakru kāpnēm, jo saknes čakra (Saturns) atrodas vistālāk no trešās acs. Tāpat kā zinātnieki rotaļu laukuma malā, šī līmeņa apziņa analoģiska „no malas vērotājam” attiecībā pret „rotaļu laukumu”, kur koncentrējas tīra Ajna čakras enerģija. (Atceraties, ka „augstākā” vai „zemākā” absolūtā nozīmē čakru hierarhijā nenozīmē „labākā” vai „sliktākā”, jo katram čakru līmenim piemīt savs „garīgais” vai „ne-garīgais” izpausmes veids).

Vara, Griba un Prometeja ass.

Apskatīsim šīs zodiakālās ass līdzību arī ar muguras kanālu, ko joga apzīmē ar šušumnas valstību, ar kundalini enerģijas ceļu. Nebūtu īsti precīzi, ja teiktu, ka Lauva – Ūdensvīrs atbilst kundalini (Lauva un Ūdensvīrs pēc kvalitātes ir jaņ enerģija, tāpēc vairāk atbilst „labās puses” kanālam pingali), bet tas atbilst vairāk nekā citas polaritātes visā zodiakā. Katrs, kurš kādu laiku studējis kartes, zina, ka Lauvas – Ūdensvīra ass (un protams, planetārie aspekti, Saules konjunkcija / opozīcija ar Urānu) izvilina kaut ko dziļu no mūsu būtības, kaut ko cieši saistītu ar apziņas skaidrību un dinamiku.4 (Iespējams, ka šī rezonanse ar kundalini pat izskaidro, kā radušies lāzera stari vai „gaismas zobeni”, kuri mūsdienās tik spēcīgi ietekmē kino industriju, jo mēs ienākam nākošajā Lielajā Laikmetā!).

Tā kā šī polaritāte mūs ietekmēs visu Ūdensvīra laikmetu, mēs reizēm jūtam slēptu vēlēšanos rīkoties ar „augstākām” enerģijām un tās ikdienā pielietot radoši. Mūsdienu tehnoloģija, kas asociējas ar Lauvas – Ūdensvīra polaritāti, ir saules enerģijas izmantošana, kas simboliski labi der šīs tipiskās dinamikas izpratnei. Tādā pašā veidā kā saules enerģijas izmantošanas tehnoloģijas uztver Saules enerģiju, lai izmantotu ikdienas vajadzībām, tāpat var teikt par Ūdensvīru, kurš uztver enerģiju no Ajna čakras un novada līdz fiziskai izmantošanai. Tāpēc Lauvas – Ūdensvīra asi var nosaukt par „Prometeja asi”, - Prometejs – mitoloģiska figūra, kurš cilvēkiem nonesa uguni lejup no Olimpa kalna.5

Tā kā mēs ienākam Ūdensvīra Laikmetā, mēs zinām daudz ceļu, pa kuriem „uguns” nonāk līdz ikdienas izmantošanai: politikā – caur demokrātiju; finansēs – caur sistēmu, kur kapitāls no elites rokām pāriet uzņēmēju rokās; tehnoloģijās – caur elektrību, kura kādreiz bijību iedvest spējošā zibens spēku padara pieejamu, ienākot mūsu mājās pa elektriskajiem vadiem vai kā kodolenerģijas izmantošanu, kas realizē Saules funkcijas cilvēka vajadzībām; darba vietās – caur apvienošanos; intelektuāli – caur zināšanu demokratizēšanu, kas kļūst iespējams ar grāmatu, žurnālu un interneta palīdzību. Pēdējos gadu simtos mēs pat redzam jaunu interesi par Prometeju, ko piedāvā P. Šellija „Atbrīvotais Prometejs” vai viņa sievas romāns „Mūsdienu Prometejs”, kas turpina apburt katru jauno lasītāju paaudzi.

Tomēr, tāpat kā M. Šellijas romānā par Frankenšteinu, tāpat arī ar Lauvas – Ūdensvīra kombināciju jāsaprot, ka lielai varai līdzi nāk arī lieli pienākumi un liels risks. Lauvas – Ūdensvīra asi varētu nosaukt par zodiaka „trešo sliedi”, kura iet sākot no elektrifikācijas līdz pat letālam rezultātam. Klasiskajā mitoloģijā daudz brīdinājumu par nesaprātīgu pilnvaru izmantošanu, ziņu, ko mūsdienās atkārto Burvja Māceklis Disneja filmā par Fantāziju zemi. Iepriekšējā gadsimtā mēs bijām liecinieki neskaitāmiem piemēriem, kas notiek, ja teikšanu iegūst nelīdzsvarota bruņota vara vai sievišķīga līdzjūtība vai nedrošība. Vienkārša cilvēka, kāds bija Hitlers, spēja pacelties no zemākajiem slāņiem līdz globālam varas stāvoklim ir viens no „rotaļas ar uguni” piemēriem politiskā un psiholoģiskā nozīmē. Savukārt Hirosima un Černobiļa piedāvā tikpat dramatisku riska piemēru tehnoloģiju un zinātnes līmenī.

Ņemot vērā, ko šī ass norāda personības diagrammās, protams, varētu runāt par mainīgu tirānijas – sagrāves laiku, kas reizēm pavada šo polaritāti, un nebūtu melots. Tikai problēma tāda, ka tā ir viena maza lielas mīklas daļiņa; runājot ar klientiem, vienmēr svarīgi atzīmēt pozitīvo potenciālu, kas piemīt šai asij – jaunradi, sociālās un intelektuālās iespējas, un, ja mēs spējam to saskatīt – garīgumu.

Sfinksas noslēpums

Metafora par valdnieku Sauli mums sagādā vienu no pēdējām atziņām par Lauvas – Ūdensvīra pieredzi, aizvedot mūs pie unikālām attiecībām ar mistikas jomu. Tāpat kā Saules enerģija katru dienu nāk uz zemi, lai uzturētu šeit dzīvību, Lauvas – Ūdensvīra savienība nāk ar garīgumu no augstākām valstībām dziļi individuālā kontekstā, caur individuālu pieeju reliģijai. Primitīvās kultūrās dievus pielūdza galvenokārt pēc Lauvas īpašībām, kas raksturīgas pārliecinātiem, izmeklētiem, atsevišķiem cilvēkiem, kā karalis, Romas pāvests vai Dievs pāri visam. Taču, progresējot Ūdensvīram, mēs redzam reliģijas demokratizāciju, kas atzīst, ka Dievs dzīvo katrā no mums.

Personiskajos horoskopos Lauvas – Ūdensvīra iesistīšanās var norādīt vēlēšanos sajaukt racionālo ar garīgo. Kad Ūdensvīrs dominē, garīgumam vairāk intelektuāla, zinātniska pieeja, tajā laikā, kad dominējot Lauvam, cilvēka intelekts ievirzās garīgā un reliģiozā plāksnē. Šo divu zīmju mijiedarbība var signalizēt par ieinteresētību „personiskajās pilnvarās” vai arī par ieinteresētību mistikas un psiholoģijas jautājumos.

Cildenākā nozīmē Lauvas un Ūdensvīra saskaņa izsaka taisnību, kurai īpaši pieturas mūsdienu cilvēki; dieva un cilvēka, svētā un ikdienišķā saskaņu. Šī raksta sākumā, lai atklātu dažas no šīs zodiakālās dinamikas īpašībām, es piedāvāju kādu attēlu; nobeigumā es piedāvāšu citu attēlu, pavisam citu simbolu, kurš izsaka šīs opozīcijas pretstatu integrācijas pilnību: Ēģiptes sfinksu. Šajā mūžības tēlā redzams lauvas un cilvēka ķermeņa savienojums. Iespējams, ka paši ēģiptieši bija iecerējuši šādu simbolu (par to nespēj vienoties par ēģiptologi), iespējams, bet izskatās, ka šis arheoloģiskais brīnums pēdējās simtgadēs izraisa arvien lielāku interesi tieši ar savu pārdabiskumu, kā simbols mūsu topošajam garīgajam potenciālam.6 Gandrīz pirms simts gadiem Viljams Batlers Ītss paredzēja šī simbola nozīmi nākotnē, par ko viņš rakstīja savā poēmā „Otrā atnākšana”, piesakot Ūdensvīra Laikmetu.7

„Protams, dažas atklāsmes ir tepat blakus, Protams, Otrā atnākšana ir jau klāt. Otrā atnākšana! Ar grūtībām izskan šie vārdi, Kad mani satrauc lielā Spiritus Mundi veidols: kaut kur tuksneša smiltājos milzīgs tēls ar lauvas ķermeni un cilvēka galvu…”

Atsauces:

_______________

1 Pastāv dažas pretrunas vai konfigurāciju sakarības, kas iesaistītas Ūdensvīra ciklā, - vai tās piemērotas saistīšanai ar Ūdensvīra zvaigžņu vecumu, kuras būtībā arvien vairāk, laikam ejot, izjūk, atklājot "slīdošā zodiaka" problēmu. Apskatot vēlreiz šo jautājumu pēc daudziem gadiem, manas domas ir tādas, ka pastāv simboliska rezonanse starp jebkuras dotās zīmes cikla (tropiskajām) un zvaigžņu (sideriskajām) versijām, arī pat tad, ja tām liels orbiss. Tomēr šīs sakarības neapšaubāmi ir ļoti spēcīgas, ja divas apskatītās zīmes ir tieši sinhronas (kā pirms 2000 gadiem).

2 Māju sistēmā azartspēles tradicionāli saista ar 5. māju vai ar planētu, kura saistīta ar Jupiteru. Mans uzskats par šo īpatnību ir tāds, ka abi signifikatori var būt saistīti ar veiksmi vai stihiskumu, Jupiters daudz izlēmīgāk norāda riska un „veiksmes” elementus (labus vai sliktus!) nekā 5. māja vai Lauva.

3 Lai iegūtu plašāku pamata informāciju par horoskopa – čakru sakarībām, varu piedāvāt savus iepriekšējos darbus: „Astroloģija un čakras……1996.aprīlis, The Mountain Astrologer. Vispusīgai šī modeļa izpētei kartes praktiskā interpretācijā skat. manu nodaļu antoloģijā „Austrumu sistēmas Rietumu astrologiem, 1997. Šī modeļa filozofiskā nozīme manā grāmatā The Waking Dream 1996.

4 Fiksētās asis (Lauva – Ūdensvīrs ; Vērsis – Skorpions) cieši saistītas ar apziņas un psihogarīgā „spēka” jēdzienu, bet ar noteiktām atšķirībām starp abām iesaistītajām polaritātēm. Lauvas – Ūdensvīra ass vairāk izsaka vīrišķo, ārējo apziņas aspektu, bet Vērša – Skorpiona ass – sievišķīgāku un uz jūtām centrētu garīgā spēka aspektu. Čakru kontekstā šīs atšķirības var norādīt, ka Lauva – Ūdensvīrs vairāk līdzinās muguras kanāla vertikālajam ceļam, bet Vērša – Skorpiona ass stiepjas horizontāli uz sekundāro ida un pingali kanālu – shakti sfēru, vai sievišķīgo kosmisko enerģiju.

5 Prometeja tēla izmantošanu Lauvas – ūdensvīra ass interpretācijā man iedvesmoja R.Tarnass. Viņa uzskati grāmatā Prometheus the Awakener: An Essay on the Archetypal Meaning of the Planet Uranus, Woodstock, CT: Spring Publications, 1995.

6Pēdējos gados ir bijis daudz mēģinājumu noskaidrot, vai Sfinksas tuvumā vēl ir kādas neatklātas kapenes. Meklējumus stipri ietekmēja Edgara Keisija paredzējums par “Seno dārgumu zāli”, kas kļuva populārs XX gs beigās. Vai tiešām tādas kapenes atrodas zem Sfinksas? Ir nopietns pamats domāt, ka šajā vietā mūs vēl gaida pārsteigumi. Katram no tiem varētu būt revolucionāra nozīme, un var droši teikt, ka šie atklājumi būtu svarīgs pagrieziens Ūdensvīra noslēpumu atklāšanā, tos būtu nopietni jāstudē astroloģiskā laika skaitīšanas termiņos.

7 Rejs Grass –Jaunākais The Mountain Astrologer redaktors un darba The Waking Dream uc. autors.

Raksts publicēts sadarbībā ar The Mountain Astrologer,


© Andris Račs, materiālus drīkst pārpublicēt Šī e-pasta adrese ir aizsargāta pret mēstuļošanu (spam), Jūsu pārlūkam ir jābūt aktivizētam Javascript, lai to aplūkotu ,
ar norādi uz avotu: www.astrologos.lv